יום חמישי, 6 בספטמבר 2018

המלכת ה' ושמחה בתקיעות


         א.         
'היום הרת עולם'.

אחרי התקיעות בתפילת העמידה נאמר "היום הרת עולם" – שפרושו היום הוא היום שהגיע העולם לתכלית הריונו. ותכלית הריונו הוא בריאת האדם שבשבילו נברא העולם, כיוון שהוא מקיים את העולם.

·         למה אנחנו מזכירים את בריאת האדם (העולם) מיד אחרי התקיעות?

         ב.         המלכת הקב"ה בתקיעות השופר:

כפי שאמרנו קיום העולם הוא על ידי התורה והמצוות שלנו, אך יש עומק נוסף "בתפקיד" שקיבלנו בבריאת העולם: להמליך את הקב"ה על כל העולם כולו , "לדור ודור המליכו לאל..." "שכל בני בשר יקראו בשמך...". – כיון שאין מלך בלא עם!!!
ותקיעות השופר הם ההכרזה "בטקס ההכתרה" על המלכת הקב"ה בעולם. כפי שאומרת הגמרא – "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם... ובמה? בשופר!".

הפסוקים שאנו אומרים לפני התקיעות בזה הם עוסקים: "כל העמים תקעו כף הריעו לאלוקים בכל רינה" , כי מלך כל הארץ אלוקים זמרו משכיל" , "בחצוצרות וכל שופר הריעו לפני המלך ה'".
ופסוקים אלו מלאים שמחה וזמרה ותרועות – כיאה לטקס ההמלכה!
וסביב זה סובבות תפילות ראש השנה – "ובכן יתקדש שמך "ותמלוך ה' אלוקינו מהרה על כל מעשיך..."

          ג.         התערותא דלתתא בתקיעת השופר שמביא להתערותא דלעילא:

אומר הזוה"ק (ויקרא צט:): שבכח התערותא דלתתא שלנו בתקיעת השופר, מתעורר שופרו של הקב"ה למעלה ומשפיע רחמים על עם ישראל כמו שמבקשים בתפילה: "תקע בשופר גדול לחרותינו".
וְכַד אִתְּעַר הַאי שׁוֹפָר וְכַד בְּנֵי נָשָׁא תַּיְיבִין מֵחֲטָאֵיהוֹן, בַּעְיָין לְנַגְדָּא קוֹל שׁוֹפָר מִתַּתָּא, וְהַהוּא קָלָא סָלִיק לְעֵילָּא, כְּדֵין אִתְּעַר שׁוֹפָרָא אָחֳרָא עִלָּאָה, וְאִתְּעַר רַחֲמֵי, וְאִסְתַּלָּק דִּינָא. כֻּלְּהוּ בְּהַהוּא שׁוֹפָר עִלָּאָה, יִתְּעֲרוּן לְנָפְקָא. וּבְהָנֵי קָלִין דִּלְתַתָּא, יָהֲבִין יִשְׂרָאֵל חֵילָא לְעֵילָּא, וְעַל דָּא בָּעֵינָן לְזַמְּנָא שׁוֹפָר בְּיוֹמָא דָּא, וּלְסַדְּרָא קָלִין,
וּכְשֶׁמִּתְעוֹרֵר הַשּׁוֹפָר הַזֶּה וּכְשֶׁבְּנֵי אָדָם שָׁבִים מֵחֲטָאֵיהֶם, צְרִיכִים לְהַשְׁפִּיעַ קוֹל שׁוֹפָר מִמַּטָּה, וְאוֹתוֹ קוֹל עוֹלֶה לְמַעְלָה, אֲזַי מִתְעוֹרֵר שׁוֹפָר אַחֵר עֶלְיוֹן, וּמְעוֹרֵר רַחֲמִים וּמִסְתַּלֵּק הַדִּין. וּבַקּוֹלוֹת הַלָּלוּ שֶׁלְּמַטָּה נוֹתְנִים יִשְׂרָאֵל כֹּחַ לְמַעְלָה, וְעַל כֵּן צְרִיכִים לְזַמֵּן שׁוֹפָר בַּיּוֹם הַזֶּה וְלַעֲרֹךְ קוֹלוֹת.

כפי שראינו מקודם שיש כאן – פעולה תחתונה שמביאה לפעולה עליונה.

·         חסר השלב הראשון – תקיעת השופר של הקב"ה שמעוררת את תקיעת השופר שלנו.

         ד.         מבנה חלק "שופרות" בתפילת מוסף:

כל חלק בנוי מעשרה פסוקים:
3 – של תורה, 3 – של כתובים , 3 – של נביאים ואחרון של תורה.

נתבונן בפסוקים של שופרות:

3 של תורה: 1. וַיְהִי בַיּום הַשְּׁלִישִׁי בִּהְית הַבּקֶר וַיְהִי קלת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקל שׁפָר חָזָק מְאד, וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. 2. וְנֶאֱמַר: וַיְהִי קול הַשּׁפָר הולֵךְ וְחָזֵק מְאד, משֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלהִים יַעֲנֶנּוּ בְקול: 3. וְנֶאֱמַר: וְכָל הָעָם ראִים אֶת הַקּולת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קול הַשּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן, וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחק:

שלושת הפסוקים עוסקים בקול השופר של מתן תורה קידוש עמ"י "להיות לו לעם סגולה".

3 של כתובים: . 4. עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקול שׁופָר: 5. וְנֶאֱמַר: בַּחֲצצְרות וְקול שׁופָר, הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ ה': 6. וְנֶאֱמַר: תִּקְעוּ בַחדֶשׁ שׁופָר, בַּכֶּסֶה לְיום חַגֵּנוּ:
שלושה פסוקים שעוסקים בהמלכת ה' של עם ישראל.

3 נביאים:  וְעַל יְדֵי עֲבָדֶיךָ הַנְּבִיאִים כָּתוּב לֵאמר: מתוך תקעתם של עם ישראל יתעורר שופרו של משיח לעתיד לבא: 7. וְהָיָה בַּיּום הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁופָר גָּדול וּבָאוּ הָאבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, וְהִשְׁתַּחֲווּ לה' בְּהַר הַקּדֶשׁ בִּירוּשָׁלָיִם: 8. וְנֶאֱמַר: (האזינו) כָּל ישְׁבֵי תֵבֵל וְשׁכְנֵי אָרֶץ (לעתיד לבא), כִּנְשׂא נֵס הָרִים (כשיורם הדגל בהרים)  תִּרְאוּ (את קבוץ הגלויות) וְכִתְקעַ שׁופָר תִּשְׁמָעוּ: 9. וְנֶאֱמַר: וַה' עֲלֵיהֶם יֵרָאֶה (יגלה שכינתו) וְיָצָא כַבָּרָק חִצּו (להנקם מאויבהם), וַאדנָי ה' (קרי אֱלהִים) בַּשּׁופָר יִתְקָע (להרעיד את הגויים), וְהָלַךְ בְּסַעֲרות תֵּימָן:   ה' צְבָאות יָגֵן עֲלֵיהֶם ( פסוק הבא  בספר זכריה - שלא יפגעו עמהם, ואינו ממניין הפסוקים): ה' צְבָאות יָגֵן עֲלֵיכֶם: ה' צְבָאות יָגֵן עָלֵינוּ (כיוון שעסק בתפילה הוסיף תפילה על כל הציבור):

ה' בקול שופר
ה' בְּקול שׁופָר. יַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה.
לְקַבֵּץ שֶׂה פְּזוּרָה בְּבוא חֶזְיון תְּשׁוּעָה.
עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה. ה' בְּקול שׁופָר:

ה' בְּקול שׁופָר. קול מִשָּׁמַיִם.
עַל הַר הַקּדֶשׁ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם.
וְאָז כַּנַּת יְמִינְךָ תְּהִי כְּמֵראשׁ נְטוּעָה.
עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה. ה' בְּקול שׁופָר:
ה' בְּקול שׁופָר. יְגַלֶּה קֵץ וּזְמַן.
עֵת יִתְקַע וְהָלַךְ בְּסַעֲרות תֵּימָן.
וּמַלְכוּת הָרִשְׁעָה. אֲזַי תִּהְיֶה פְרוּעָה.
עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה. ה' בְּקול שׁופָר:

ה' בְּקול שׁופָר. בְּהַר הַקּדֶשׁ תִּתְקַע.
נְוֵה צִיּון תִּרְקַע. וְהַר שֵׂעִיר יִבָּקַע.
וְתִנָּתֵק וְתָמוּשׁ הַיָּתֵד הַתְּקוּעָה.
עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה. ה' בְּקול שׁופָר:



פסוקים לפני התקיעות
עָלָה אֱלהִים בִּתְרוּעָה, ה' בְּקול שׁופָר:
בַּחֲצצְרות וְקול שׁופָר, הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ ה':
כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף, הָרִיעוּ לֵאלהִים בְּקול רִנָּה:
מִזְמור לְתודָה, הָרִיעוּ לה' כָּל הָאָרֶץ:
שִׁירוּ לו שִׁיר חָדָשׁ, הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה:
הָרִיעוּ לה' כָּל הָאָרֶץ, פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...