יום ראשון, 21 במאי 2023

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך, אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היום ואפילו אולי בשבת שאחרי החג. בכל שלב עדיין לא פספסת את החוויה, אתה מוזמן לקפוץ לרכבת ולהצטרף לחוויית החג.

זוג נשוי חוגגים בכל שנה את יום הנישואין שלהם, את היום בו בא לידי ביטוי באופן שלם הבחירה שלהם אחד בשני.

כעין הקשר בין בעל ואשה מתואר הקשר בין עם ישראל לקב"ה. כל תהליך ההכרות, אירוסין, הכנות לחתונה ובסוף מעמד החתונה הגדולה עם ישראל עם הקב"ה. "וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל־כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָֽיִךְ" – כך מתאר הנביא ישעיה (סב,ה) את הקשר של עם ישראל והקב"ה, קשר של נישואין וזוגיות.

בא נראה יחד את כל התהליך.

1.       הכרות – שלב זה התחיל עוד בזמן האבות בו למד אברהם להכיר את הקב"ה ולהפיץ את גדולתו בעולם.

2.       אירוסין – חג הפסח. בברכת האירוסין תחת החופה אנו מתארים את מצבם של החתן והכלה, שמצד אחד מכל העולם בחרו זה בזה, אך מנגד אינם נשואים אחד לשני ואינם מותרים יחד. שלב זה מתאר את יציאת מצרים – בה הבדיל ה' אותנו מן העמים, בחר בנו והוציאנו ממצרים להיות לו לעם.

מתכוננים לחתונה:

3.       ההכנות והטהרה – ספירת העומר. על מנת להטהר לקראת החתונה סופרת האשה שבעה ימים נקיים שבסופם היא טובלת "וְסָפְרָה לָּהּ שִׁבְעַת יָמִים וְאַחַר תִּטְהָר". כותב הזוהר הקדוש: עם ישראל היו בטומאה כל כך גדולה במצרים שכדי להטהר הם צריכים שבעה שבועות "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם ... שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת".

4.       הכלה מתקשטת לחתונה – לימוד ליל שבועות. לקראת מעמד החתונה מתקשט הכלה בקישוטים הנאים לה ולחתנה לשמוח ולשמח. על פי זה כותב הזוה"ק: אמר רבי שמעון באו ונכין קישוטים לכלה בלילה, על ידי לימוד התורה, כדי שתבוא מחר אל המלך עם קישוטיה הראויים לה, ומשמחות אותו.

5.       הטבילה והטהרה – לפנות בוקר של חג השבועות. זמן ירידת הטל, מסמל את מי הטהרה "וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה". נהגו בשעות אלו ללכת ולטבול במקווה סמל לכלה הטובלת לקראת חתנה.

6.       החופה – קריאת התורה. בקריאת התורה אנו קוראים על מעמד מתן תורה, מעמד התקשרות הנישואין בין עם ישראל לקב"ה.  

7.       כניסה לבית החתן – אמירת 'כתר' בתפילת מוסף. 'אין מלך בלא עם', כאשר אנו אומרים בפה מלא "כֶּתֶר יִתְּנוּ לְךָ" אנו ממליכים את הקב"ה וכאילו מעמידים אותו כמלך בממלכתו.

8.       סעודת החתונה – סעודת הבוקר לאחר כל חווית הלילה. "הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה". השולחנות ערוכים בכל טוב וכולנו שמחים על הזכות שבחר בנו להיות לו לעם.

תמיד אפשר לחדש או לחזק את הקשר:

ההמשך פונה למי שקורא את הדברים בצהורי החג או בשבת ואולי בעצם לכל אחד ואחד מאיתנו:

9.       קבלת התורה בכל פעם מחדש: בכל יום, בבוקר כשאנו מברכים ברכות השחר ומוסיפים את ברכות התורה – אנו בוחרים מחדש מרצוננו להתחבר  לקב"ה, לחזק את הקשר לה' ולתורתו. יום נישואין חוגגים פעם בשנה, אבל בכל יום אפשר לבחור זה בזה מחדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...