יום רביעי, 10 באוקטובר 2018

האם היונה תשוב לתיבה?





ימי המבול מסתיימים ונח שולח את היונה שלוש פעמים לבדוק האם "קלו המים מעל פני האדמה": בפעם הראשונה – "לא מצאה היונה מנח לכף רגלה" ונח שולח את ידו ומחזירה אליו אל התיבה. לאחר שבעה ימים שולח נח את היונה פעם שנייה – והיונה שבה אליו לעת ערב עם עלה זית בפיה. לאחר עוד שבעה ימים שולח בפעם השלישית את היונה – "ולא יספה שוב אליו עוד".

מי היא היונה, ומדוע לא חזרה?

הזוהר הקדוש מקביל בין כל גלויות עם ישראל לאורך השנים לבין סיפור נח ושליחת היונה.

עם ישראל נמשלו ליונה (שהם צנועים כיונה, ונאמנים ל"בן זוגם" הוא הקב"ה כיונה שנאמנת לבן זוגה), התיבה משולה לארץ ישראל שהוא המקום הבטוח והמוגן של עם ישראל, ונח נמשל לקב"ה.

כשחטאו עם ישראל בימי בית המקדש הראשון, שלח אותם הקב"ה מ"התיבה" היא ארץ ישראל לגלות הראשונה – גלות אדום. אבל היונה לא מצאה מנוח לכף רגלה – ולעם ישראל לא היה נח מחוץ למקומם הטבעי בארץ ישראל – ושבה היונה אל נח אל התיבה, ועם ישראל מתעוררים בתשובה אל הקב"ה והוא שולח את ידו ומחזירם לארץ ישראל. ובארץ הם בונים את בית המקדש השני בימי עזרא ונחמיה.

שוב חוטא עם ישראל, בימי בית שני, והקב"ה שולח אותם ומרחיקם ממנו – לגלות יוון. אומנם גלות זו הייתה בארץ ישראל אך כיון שלא נתנו היוונים לעם ישראל לשמור תורה ומצוות, נחשב להם לגלות. היונה שבה אל נח לעת ערב בשעות החושך עם עלה זית בפיה. עם ישראל ש"חשך עליהם עולמם" מרוב צרות ורדיפות, שבים בתשובה בימי החשמונאים, ומתעוררים ומתגעגעים  חזרה אל קרבת הקב"ה. הם חוזרים אליו עם עלה זית בפיהם – זהו נס פך השמן שהיה לחשמונאים שהספיק לשמונה ימים.

אבל, שוב חטאו עם ישראל בסוף ימי בית המקדש השני – ומוסיף הקב"ה ושולח את עם ישראל בפעם השלישית לגלות נוספת ומגרשם מארץ ישראל ל2000 שנים, כנח ששלח את היונה מן התיבה פעם נוספת, אך הפעם "ולא יספה שוב אליו עוד"...

ומתי תחזור?
עונה הזוהר הקדוש: כפי שראינו בפעמים הקודמות שאין הגאולה תלויה אלא בתשובה! והקב"ה יושב ומצפה שנשוב אליו בתשובה, וכשנשוב מיד הוא גואלינו גאולה שלימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...