יום שישי, 5 באוקטובר 2018

מי בורא את העולם אחרי בריאת העולם?



         א.         "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ".

שאלה שואלי תשמע כופרת: מי בורא את העולם לאחר בריאת העולם?

לאחר תיאור כל מעשה הבריאה כותבת התורה כך: "וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה" -"
הצמחייה ועצי השדה לא גדלים כיוון שה' לא המטיר גשם.
ומדוע לא יורד גשם?

מבאר רש"י:  "וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה" -  "אין מכיר בטובתן של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו וצמחו האילנות והדשאים".

על תחילת הבריאה אמרו חז"ל: "עולם חסד יבנה", הקב"ה בחסדו ברא את העולם למרות שלא היה בו בני אדם שבזכות מצוותיהם יברא העולם. אבל לאחר בריאת העולם – רק על ידי תפילות ומצוות מתקיים העולם.

בני האדם – שמקיימים את רצון ה' מתפללים ומקיימים מצוות הם אלו שמקיימים את העולם.

         ב.         נקודה זו מודגשת בסוף היום השישי: "ויהי ערב ויהי בוקר יום ה-שישי" – דרשו חז"ל כל העולם עומד על תנאי עד השישי בסיוון אם יקבלו עם ישראל את התורה מוטב אבל אם לא אין קיום לעולם ויחזור לתוהו ובוהו.

          ג.          את יסוד זה אנחנו רואים במשך הפרשה ופרשת נח.

1. אדם הראשון שחטא ולא שמע לקול ה' – הביא את המוות לעולם.

2. קין – הורג את הבל אחיו, נמנע ממנו הזכות להתיישב בעולם ולקיימו , שנאמר עליו: "נע ונד תהיה בארץ" אין לך נחלה בארץ.

3.  ב32 פסוקים סוקרת לנו התורה 1000 שנה! למה, אין שם אנשים משמעותיים, שעשו משהוא מיוחד לעולם, לקיומו? התשובה נמצאת בסוף הפרשה – "וַיַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם.   וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ. "  ומיד אחרי פסוקים אלו הגיע עליהם המבול – כי אין קיום לעולם כאשר בני האדם לא עושים את רצון ה'!

4. אדם אחד בסוף האלף שנה מוזכר ומאריכה עליו התורה – נח! והסיבה לכך היא: "ונח מצא חן בעיני ה'" – כי "את האלוקים התהלך נח".

5. סקירה דומה של כמעט 1000 שנים במעט פסוקים אנחנו מוצאים בסוף פרשת נח – עד אברהם אבינו. בתוך 1000 שנים אלו היה מגדל בבל שהביא בלבול השפות בעולם, והתורה לא מאריכה לתאר על דורות אלו שהיו חטאים ועבדו ע"ז, עד אברהם אבינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...