יום ראשון, 21 באוקטובר 2018

השקעה היום שמניבה לאחר כארבע מאות שנה


אין מעשה טוב שהולך ריקם

הקב"ה מתגלה אל אברהם ומדבר אתו, בזמן שאברהם יושב פתח האוהל וממתין לאורחים. תוך כדי דיבור עם ה' מתארת לנו התורה: "וַיִּשָּׂא (אברהם) עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו". אברהם פונה אל הקב"ה ואומר לו: "וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ" כלומר תמתין רגע אל תלך, יש כאן כמה אורחים אטפל בהם ואחזור...

על אמירה "נועזת" כזו אומר המדרש: "אמר רב יהודה אמר רב גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה, אמר ר' אלעזר: בוא וראה שלא כמדת הקדוש ברוך הוא מדת בשר ודם, מדת בשר ודם אין קטן אומר לגדול המתן עד שאבוא אצלך, אבל אצל הקב"ה ואברהם כתוב "אל נא תעבור מעל עבדך (ילקו"ש).

הפרשה מספרת לנו על הכנסת אורחים הגדולה שהייתה לאברהם, איך הוא בעצמו דואג לכל צרכיהם, מושיב אותם תחת העץ, רוחץ להם רגליים, מבקש משרה שתאפה לחם, שוחט שלושה עגלים לכבודם ועומד עליהם בעצמו לוודא שלא חסר להם כלום.

כותב שלמה המלך בספר קהלת (יא,א): "שלח לחמך על פני המים כי ברב הימים תמצאנו", כלומר: מעשה טוב שתעשה עכשיו וודאי עוד יהיה לך תועלת ממנו בעתיד.

כך גם כאן בזכות הכנסת אורחים של אברהם אבינו זכו בני בניו בכמה דברים גדולים:

1. קבלת התורה:

מספר לנו המדרש, מה קרה בשמים כשעלה משה רבנו לקבל את התורה: "באותה שעה בקשו מלאכי השרת לפגוע במשה (כיוון שכעסו עליו שלוקח מהם את התורה), עשה בו הקדוש ברוך הוא דמות פניו של משה דומה לאברהם, אמר להם הקדוש ברוך הוא אי אתם מתביישים ממנו, לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בתוך ביתו?! אמר הקדוש ברוך הוא למשה: לא נתנה לך תורה אלא בזכות אברהם".
על כך אפשר לומר: "אם אין לחם אין תורה"

2. כשיצאו עם ישראל ממצרים ירד להם מן מהשמים, אכלו שליו וענני כבוד ליוו אותם:

אמר אברהם למלאכים: "יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם", דרשו בגמרא (בבא מציע פו:): אברהם נתן לחם לאורחים בעצמו, ובשכר זה קיבלו ישראל את המן על ידי ה' יתברך בכבודו ובעצמו, "הִֽנְנִי (אני) מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם". אברהם נתן בשר לאורחים בעצמו, ובשכר זה קיבלו ישראל את השלו על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, "וְנָתַן ה' לָכֶם בָּשָׂר וַאֲכַלְתֶּם". וכן אברהם עמד ליד האורחים ודאג לסיפוקם, ובשכר זה קיבלו ישראל את ענני הכבוד שסימלו את ישיבתו של הקב"ה בתוך עם ישראל והם סיככו והגינו עליהם.

אומנם את המים לא הביא אברהם בעצמו אלא על ידי משרת, שאמר אברהם: "יֻקַּח נָא מעט מים"- כלומר לא עלי ידי אלא על ידי שליח,  אף הקב"ה לא נתנם לישראל בעצמו אלא על ידי שליח – משה רבינו, שנאמר: "וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע ... וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים"

למה אברהם נתן רק מעט מים? 

בפרשה שבוע שעבר קראנו שאברהם אבינו לא היה מוכן לקחת שכר ממלך סדום על שנצח במלחמה את ארבעת המלכים, אבל אברהם לא חסיד על חשבון אחרים ודורש תשלום לחיילים שבאו איתו. כך גם בפרשה שלנו: משימות שעשה אברהם בעצמו עשה ברווח שלושה פרים... בריצה... אבל מים שהביא ע"י שליח צוה עליו להביא מעט שלא יטרח.

3. עשרת אלפים כיכר כסף שנתן המן לאחשוורוש

מצאנו דבר דומה אצל המן ואחשורש. אמר המן לאחשורש "ועשרת אלפים כיכר כסף אשקול ... להביא אל גינזי המלך" כדי שיסכים לגזרתו. אמרו לו:  "רשע, כבר הקדימו שקליהם לשקליך" שקלי מחצית שהביאו עם ישראל בראש חודש אדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...