יום רביעי, 9 בינואר 2019

אבני היסוד שעליהם קם עם ישראל


הדאגה לחינוך הדור הבא היא מאבני היסוד של אומתינו.

עם הקמת מדינה נכתב חזון שמבטא את ה'אני מאמין' – קריאת הכיוון שלה. החזון מבטא את הנקודות העקריות והחשובות שעליהם תושתת המדינה.

בפרשה שלנו עם ישראל מתכונן לקראת יציאת מצרים שהופכת אותו לעם. לקראת היציאה הקב"ה מצווה את עם ישראל במצוות הראשונות  שלו כעם. את המצוות האלו אפשר לדמות ל'חזון' – לקריאת הכיוון שהקב"ה מכוון ורוצה שיגיעו אליו עם ישראל.

מובן מאוד שבין המצוות הראשונות תהיה המצווה לחגוג את חג הפסח שמסמל את הבחירה של הקב"ה בנו מכל העמים להיות לו לעם סגולה.

בנוסף למצווה זו ישנה מצווה נוספת שעם ישראל מצווה בה והיא מצוות 'והגדת לבנך' – מצוות חינוך הילדים. הדאגה לדור ההמשך של עם ישראל , היא אחת מאבני היסוד של האומה, לחנך את ילדינו על מסורת האבות.

וכך מצוה הקב"ה "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים". הקב"ה מצווה אותנו להיות אקטיבים לפעול ולפנות אל בנינו ולספר להם את אשר ארע לאבותינו. להשריש לבנינו יסודות האמונה, איך הקב"ה הוציא אותנו מעבדות לחרות, והיקים אותנו מעפר,  והוציא אותנו מחשיכה לאורה.

מדוע נבחרה מצוות חינוך הילדים להיות בין המצוות שיסמלו את 'קריאת הכיוון' של עם ישראל?

חינוך הדור הבא מבטא את ההמשכיות של העם, את ההבנה שאנו לא חיים כאן לבדינו ואיננו אחראים למעשינו, אלא אנו חלק מחוליה בשרשרת הדורות – עלינו להמשיך את המעשים הגדולים שהתחילו אבותינו, ולכוין ולחנך את בנינו להיות ממשיכים את דרכינו.

הקב"ה לא מסתפק בציווי אחד ל'חנך את ילדינו' אלא חוזר על הצווי בפרשה שוב כמה פסוקים לאחר מכן. וכך כתוב: "והיה כי ישאלך בנך מחר לאמר מה זאת ? ואמרת אליו בחזק יד הוציאנו ה' ממצרים מבית עבדים".
הציווי הזה שונה מהקודם.

בציווי הקודם נצטוונו לפנות אל ילדינו ולחנכם, בציווי זה האקטיבי הוא הילד שפונה אל אביו ומברר על דרכיו ומעשיו מדוע נוהג בהם כך.

חז"ל למדו משינויים אלו על כך שיש לנו סוגים שונים של ילדים. מתעניינים יותר, ומתעניינים פחות. כאלה שרוצים ללמוד וכאלו שאם לא נגלה להם הם לא יתעניינו כלל. ועוד סוגים וגוונים שונים של ילדים.
ועל כולם מצווה אותנו הקב"ה "לבלתי ידח ממנו נדח", אין ילד שנדחה, אין ילד שלא שייך, אלא כל ילד יש לו את הדרך המתאימה לו לקבל את המסורת. יש שאנחנו צריכים לפנות אליו, ויש שנחכה שיתעניין ויבא לשאול אותנו, אבל כולם שייכים, כולם חלק וכולם חוליה בשרשרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...