יום חמישי, 20 בדצמבר 2018

החיים שטמונים במוות של פרשת ויחי



שמם של פרשיות השבוע מסמל את תוכן הפרשה. פרשתנו מספרת  על מותו של יעקב אבינו, מותו של יוסף הצדיק, ובעצם סיום דור האבות ותחילת שיעבוד מצרים.

פרשה חשוכה, פרשה של מוות – למה נקראת פרשת 'ויחי' סמל של חיים?

שאלה נוספת – לקראת סוף הפרשה יש פסוק שהקשרו ותוכנו לא מובן: "וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים (נינים) גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה (נכדים) יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף". מה בא ללמד אותנו או להוסיף לנו פסוק זה?

סיפור הפרשה טומן בתוכו את התשובות לשאלות:

1. הפרשה פותחת בקריאת יעקב אבינו ליוסף כהכנה לקראת מותו, ומשביע אותו שלא יקבור אותו במצרים אלא בקברות אבותיו בארץ ישראל.

2. יוסף לא מפספס את הרגע ומביא יחד איתו את בניו לקבל ברכה לפני מות יעקב. יעקב מברך את הבנים בברכה שעד היום מלוה כל אחד מאיתנו – "המלאך הגואל אותי... יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק..."

3. יעקב קורא לבניו "הקבצו... ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים". 

4. ציווי אחרון של יעקב לפני מותו – "אֲנִי נֶאֱסָף אֶל עַמִּי קִבְרוּ אֹתִי אֶל אֲבֹתָי... בַּמְּעָרָה... קָנָה אַבְרָהָם ". ומדגיש ואומר כמעשה האבות כך תעשו לי :  "שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת אַבְרָהָם ... שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת יִצְחָק ..."

5. יוסף מבקש מפרעה לצאת ממצרים לקבור את אביו, ומציג לפניו טענה: "אָבִי הִשְׁבִּיעַנִי לֵאמֹר..." . תשובת פרעה ליוסף מנומקת בטעם: " וּקְבֹר אֶת אָבִיךָ כַּאֲשֶׁר הִשְׁבִּיעֶךָ".

6. לאחר קבורת יעקב האחים מפחדים מנקמה של יוסף על מכירתו, ובטענה זו הם מתגוננים: " אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף... שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ".

7. הפסוק המתאר את לידתם של נכדי יוסף וניניו.

8. יוסף משביע את אחיו לקבור אותו בארץ ישראל.

הנקודה המשותפת לכל חלקי הפרשה היא: חיבור לשרשרת הדורות, חיבור אחורה לדורות הקודמים ודאגה וציווי קדימה לדורות הבאים.

פתחנו בשאלה מדוע פרשת המוות נקראת פרשת 'ויחי'?

והתשובה לכך מובאת בגמרא מסכת תענית דף ה': "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים", כשזרעו חי בתחושה שהוא ממשיך את דרכו אף הוא עצמו נחשב חי.

'במותו צוה לנו את החיים'  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

באו נחווה את זה יחד

זה מתאים גם לך , אני לא יודע מתי תקרא את הדברים האלו. האם בערב החג לפני התפילה, בסעודה, במהלך הלילה או בשעות הבוקר של החג או אולי בצהורי היו...