בפרשה שלנו מסיים יעקב אבינו את גלותו וחוזר לארץ אבותיו. התהליך הזה
בא לידי ביטוי בהחלפת שמו מיעקב לישראל.
"וישלח יעקב מלאכים לפניו" כותב רש"י: מלאכים ממש. למה
היה צריך?
בהמשך יעקב נאבק עם שרו של עשיו "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו
עד עלות השחר... ויאמר שלחני כי עלה השחר, ויאמר לא אשלחך כי אם ברכתני. ויאמר
אליו מה שמך? ויאמר יעקב. ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל, כי שרית עם
אלוהים ועם אנשים ותוכל".
רש"י מבאר מה רצה יעקב מהמלאך, למה כ"כ התעקש איתו שיברך
אותו: (כט) לא יעקב - לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה
וברמיה כי אם בשררה ובגלוי פנים, וסופך שהקב"ה נגלה עליך בבית אל ומחליף את שמך,
ושם הוא מברכך, ואני שם אהיה ואודה לך עליהן, וזהו שכתוב (הושע יב ה) וישר אל מלאך
ויוכל בכה ויתחנן לו, בכה המלאך ויתחנן לו, ומה נתחנן לו (שם) בית אל ימצאנו ושם ידבר
עמנו, המתן לי עד שידבר עמנו שם, ולא רצה יעקב, ועל כרחו הודה לו עליהן, וזהו (פסוק
ל) ויברך אותו שם, שהיה מתחנן להמתין לו ולא רצה:
הושע: בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו וּבְאוֹנוֹ
שָׂרָה אֶת אֱלֹהִים:
(ה) וַיָּשַׂר אֶל מַלְאָךְ וַיֻּכָל בָּכָה
וַיִּתְחַנֶּן לוֹ בֵּית אֵל יִמְצָאֶנּוּ וְשָׁם יְדַבֵּר עִמָּנוּ:
ישעיה מ,ד: וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר - מיעקב
יהפך לישראל
מצודות: העקוב - דרך המעוות יהיה מישור:
עד כה יעקב השיג את ברכותיו בדרך ערמומית ועתה מודה לו שרו של עשיו
בברכה.
וכן למחרת כשפגש את עישיו אומר לו עשיו: "יהי לך אשר לך"
לאחר שניצח יעקב את המלאך, עכשיו מודה לו עשיו בפה מלא ונותן לו את הברכה.
וכן בהמשך הפרשה אנו רואים שעשיו אוסץ את משפחתו ומפנה את הארץ ומשאיר
אותה ליעקב.
והיה העקוב למישור
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה